הפרעות שינה אצל ילדים

חיפשת מידע מקצועי בנושא הפרעות שינה אצל ילדים?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

הפרעות שינה אצל ילדים איור

בעיות שינה אצל ילדים

הורים רבים מדווחים כי הם נאבקים מול ילדיהם בכל הנוגע לשעת השינה, אך לעיתים לא מדובר במשחקי כוח אלא בביטוי קושי ממשי של הילד בהירדמות או בשינה רציפה לאורך הלילה.

חשוב לציין כי בעיות שינה אצל ילדים בגיל שנה אולי יהיו דומות לבעיות שינה אצל ילדים בגיל שנתיים, אך כשמדובר בבעיות שינה אצל ילדים גדולים יותר – הסיבות והגורמים לקשיי השינה משתנים וכן ההשלכות שלהם וצורות הטיפול בהם.

נדודי שינה אצל ילדים לרוב מתבטאים בקושי להירדם, בהתעוררויות רבות תוך כדי הלילה ובקושי להירדם לאחריהן וכן בעייפות לאורך היום כתוצאה מחוסר שינה.

הפרעות שינה בילדים - גורמים וסיבות

כאמור, בזמן שבעיות שינה של תינוקות ופעוטות נגרמות על פי רוב בשל דחפים ראשוניים (כמו רעב לדוגמה) וכן בשל קושי בהקניית הרגלים ליצירת שגרת שינה, כשמדובר בילדים בוגרים ובנוער לרוב לא מדובר בדחפים אלא בגורמים סביבתיים או אישיים (בריאותיים ונפשיים).

גורמים סביבתיים העלולים להשפיע על ילדים ונוער להירדם יהיו למשל סביבה רועשת, חוסר נוחות במיטה, סיוטי לילה או ביצוע של פעילות גופנית סמוך מדי לשינה. גורמים אלו לרוב יהיו ניתנים לאיתור על ידי ההורים.

גורמים נוספים שעבורם תידרש אולי עזרה מקצועית עשויים להיות מתחים, חרדות, מחשבות טורדניות, דיכאון וסיבות נפשיות אחרות שמשפיעות על חוסר מנוחה, כזאת שלא מאפשרת רגיעה הנדרשת לשינה מיטיבה.

ישנן גם סיבות בריאותיות המשפיעות על השינה ובהקשר זה יש לציין את תופעת דום הנשימה בשינה – המתאפיינת בנחירות, קשיי נשימה, שינה בפה פעור ועוד. תופעה זו גורמת לחסימה חלקית של מעבר האוויר בקנה הנשימה, מה שגורם לקליטה מעטה של חמצן במוח כך שהגוף מעיר באופן תכוף את הילד לאורך הלילה.

יש לשים לב שדום נשימה בשינה לא גורם רק לקשיים המתבטאים בחוסר שינה, אלא עלול גם להשפיע הפוך ולגרום לילד להיות עייף באופן תמידי ולרצות לישון הרבה יותר מהמומלץ לילדים בגילו.

מהו משך השינה המומלץ לילדים בגילאי 3-17?

ארגון השינה הלאומי של ארה"ב (National Sleep Foundation) פרסם בשנת 2015 את ההמלצות לזמני השינה המקובלים לילדים ולנוער. הפרסום התקבל גם פה בארץ על ידי איגוד רופאי הילדים הישראלי.

לפי ההמלצות, בגילאי 3-5 משך השינה המומלץ הוא 10-13 שעות ביממה, כאשר בגילאי 6-13 משך השינה המומלץ יורד ל 9-11 שעות ביממה ואילו אצל בני נוער בגילאי 14-17 שעות השינה מצטמצמות ל 8-10, כפי שמומלץ למבוגרים.

הפרעות שינה אצל ילדים תמונה

השלכות של חוסר שינה אצל ילדים

הילד ישן פחות מהשעות המומלצות? נראה עייף? מתלונן על קשיי הירדמות או על התעוררויות במהלך הלילה? ייתכן כי הוא סובל מהפרעות שינה.

למה זה כה חשוב לאיתור? שינה היא לא מותרה, אלא הכרח. דברים רבים ושונים מתרחשים בגופנו בזמן השינה ותוצאותיהם משפיעות על תפקודינו היומיומיים: עירנות, חדות מחשבה, מצב רוח יציב וחילוף חומרים תקין.

אצל ילדים זה קריטי במיוחד משום שהם פעילים הרבה יותר ממבוגרים לאורך היום, נדרשים להפעיל כישורים חברתיים, קוגניטיביים ורגשיים בצורה מועצמת ולכן מושפעים הרבה יותר מהשלכות של חוסר שינה.

כמו כן, שינה תקינה משפיעה גם בטווח הארוך על תהליך הגדילה של הילד וחיזוק המערכת החיסונית.

הפרעות שינה אצל ילדים - טיפול

לעומת תינוקות, שגרת השינה אצל פעוטות וילדים לא תמיד נשלטת בידי ההורים או האחראיים עליהם, כך שניסיון להטמיע הרגלי שינה בריאים עלול להיות קשה יותר וידרוש את שיתוף הפעולה המלא של הילד.

מכיוון אחר, קיימות מספר תרופות טבעיות מבוססות צמחי מרפא, כמו גם תכשירים הומאופתיים המיועדים להרגעה ולטיפול בהפרעות שינה.

משום שלא מדובר בתרופות עם תופעות לוואי או סיכון להתמכרות, ניתן ברמת העקרון להשתמש בהן גם במקרים של הפרעות שינה אצל ילדים, אך רק בכפוף להתייעצות עם רופא או רוקח ולבדיקת אלרגיה אפשרית.

במקרה של תופעת דום נשימה בשינה, רופאים רבים ימליצו על כריתת שקדים או ניתוח אדנואידים (מה שנקרא "כריתת שקד שלישי"), הליך ניתוחי נפוץ אצל ילדים ויכול לסייע בפתרון דום נשימה בשינה.

בכל מקרה ניתן גם לטפל בהפרעות שינה בעזרת שינוי התנהגות והרגלים בהתאם לתוכנית מקצועית ולאחר אבחון וייעוץ של גורם מומחה.

מחפשים מידע נוסף על דרכי טיפול מובילות בבעיות שינה? תוכלו למצוא פירוט על מגוון טיפולים בעמוד טיפול בהפרעות שינה במדריך הישראלי להפרעות שינה.

רוצה לקרוא עוד על שיטות טיפול בבעיות שינה אצל ילדים?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>