שינה לא רציפה

חיפשת מידע מקצועי בנושא שינה לא רציפה?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

שינה לא רציפה איור

מהי שינה לא רציפה וכיצד היא מוגדרת?

כאשר השינה לא רציפה באופן קבוע, למשל 3 לילות בשבוע ולאורך 3 חודשים – מדובר בהפרעת שינה הנקראת "אינסומניה".

בהגדרה המקצועית, הקריטריונים לאינסומניה הם קשיי הירדמות או קושי לחזור לישון לאחר יקיצה באמצע הלילה. עוד מוגדר כי התסמינים גורמים למצוקה בתחומי החיים כמו בעבודה, יחסים בין אישיים ועוד.

כאשר מדובר בשינה לא רציפה, הכוונה היא בדרך כלל למספר רב של התעוררויות בלילה, כך שאיכות השינה נפגמת או מבחינת כמות שעות שינה נטו (למשל, 6 שעות שינה במקום 8-9 שעות שינה כפי שמומלץ למבוגרים) או שינה לא טובה – כלומר שהיא כשלעצמה אינה מגיעה לרבדים עמוקים שאת חשיבותם נסביר כעת.

חשיבות שינה רציפה ועמוקה

מחזור שינה סטנדרטי מחולק למספר שלבים, כאשר השלב המשמעותי הוא מה שנקרא "שנת חלום" ומוכר גם בביטוי "REM" (באנגלית: Rapid Eyes Movements, תנועות עיניים מהירות שמאפיינות את האדם הישן בשלב זה).

שלב "שנת החלום" במחזור השינה מתבטא בהרפיה של הגוף ובפעילות מוגברת של המוח. מכיוון שיש השפעה של טמפרטורת גוף נמוכה על הופעת "שנת החלום", רובה מתרחשת בחלק השני של מחזור השינה, לקראת עלות השחר.

"שנת החלום" מעידה על עומק שינה ובממוצע מופיעה כל 90 דקות במחזור שינה סטנדרטי. אולם, כשמדובר בשינה "קלה" ולא רציפה, המוח לא מגיע לעומק שנת החלום כלל או רק בפעמים מועטות, במיוחד אם מתרחשת יקיצה מוקדמת בבוקר – כך שרוב "שנת החלום" מתפספס לחלוטין.

מה הבעיה בשינה לא רציפה?

שינה עמוקה ומספקת היא חשובה מאין כמוה, לא רק לתפקוד היומיומי שלנו אלא גם להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית שלנו. בהקשר זה יש להדגיש כי מנוחה או אפילו תנומה קצרה הן לא תחליף לשנת לילה רציפה.

מרכיב חשוב בהתפתחות המוחית שלנו נעוץ בתהליכי ריכוז, למידה וזיכרון. הגוף שלנו מתפקד על בסיס פעולות שבוצעו לאורך היום ועובדו בחשיבה במהלך הלילה.

מתי עיבוד זה מתרחש? כמובן, ב"שנת החלום" שעליה הסברנו קודם לכן. שינה עמוקה שבה הפעילות המוחית מוגברת במיוחד.

זו הסיבה שתינוקות ופעוטות ישנים הרבה יותר מאשר אדם בוגר, מכיוון שהם במיוחד זקוקים לעיבוד המתרחש בשינה ומאפשר להם התפתחות תקינה ובריאה.

גם אצל מבוגרים קיימת חשיבות רבה להתפתחות יכולות הזיכרון, הריכוז והלמידה – מה שמתרחש בזמן "שנת החלום". כאשר השינה אינה רציפה או לא מגיעה לעומק מספק, העיבוד לא מתבצע כהלכה והכישורים נפגמים.

שינה לא רציפה תמונה

גורמים לשינה לא רציפה בלילה

שינה לא רציפה בלילה עלולה להיגרם משלל סיבות, ביניהן הקשורות למצב ספציפי ולסיטואציה נסיבתית או למצב כרוני – בריאותי או נפשי.

למשל, אדם שלא נמצא באזור הנוחות שלו בזמן שינה, יתקשה להירדם או יתעורר לאורך הלילה ויקום כשהוא ישנוני ועייף. גם אדם שמצוי בתקופת עומס ולחץ עלול לחוות שינה לא רציפה ולסבול מחוסר ריכוז ועצבנות.

מעניין לראות את תוצאותיו של סקר מטעם הארגון הפסיכולוגי האמריקאי (APA) שטען כי 67% ממשתתפי הסקר דיווחו על שינה לא מיטבית בתקופת משבר הקורונה. הסקר עדכני למרץ 2021 ומבטא את הקושי הטבעי לישון ברציפות כאשר דברים מטרידים אותנו או מכניסים אותנו למתח.

שינה לא רציפה בלילה - השפעות בריאותיות

אמנם לא נעים להתעורר אחרי לילה של שינה לא רציפה וקשה לתפקד כשעייפים, אך מדובר בהרבה יותר מזה כאשר קשיי השינה נמשכים לאורך זמן.

שינה שלא מסופקת באופן רציף משפיעה על התפקוד השכלי, כאשר הפגיעה העיקרית שעליה מצביעים מחקרים משנות ה-2000 היא באזור המוחי האחראי על ערנות, קשב ותהליכי חשיבה מורכבים.

נוסף על כך, הפרעת שינה משפיעה גם על התפקוד הרגשי, כאשר מחקרים מראים שמוח של אדם שלא ישן באופן מספק אינו מסוגל לקלוט ניואנסים רגשיים של סיטואציה מסוימת ובהתאם לכך מתקשה לבחור בתגובה הרגשית המתאימה.

זה מסביר למשל מדוע אנשים עייפים הם לעיתים אפאתיים (אדישים ואינם מביעים רגשות) כלפי הסביבה ומתקשים לתקשר, להבין את זולתם ולהסביר את עצמם.

מחקר אחר שבדק חוסר שינה אצל חולדות, מצא כי ערנות יתר מובילה אף לנזק מוחי, זאת מכיוון שנמצא כי אנזימים שמתקנים נזקים בתאי המוח פועלים בזמן השינה. אמנם אין מחקר שהעיד על תוצאות דומות בקרב בני אדם, אך מחקרים אחרים כבר הוכיחו את הקשר בין שינה ובין התפתחות מוחית תקינה.

היית רוצה לקרוא כיצד ניתן לטפל בשינה לא רציפה ובקשיי שינה? ניתן למצוא את הפירוט המקצועי בעמוד טיפול בהפרעות שינה במדריך הישראלי להפרעות שינה.

רוצה לקרוא עוד על שיטות טיפול בשינה לא רציפה?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>