הפרעות שינה בהריון

חיפשת מידע מקצועי בנושא הפרעות שינה בהריון?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

הפרעות שינה בהריון איור

בעיות שינה בהריון - כמה זה נפוץ?

הריוניות יקרות, אתן לא לבד! לא מדובר רק בהתרגשות, חרדה או ציפייה מפני הבאות, הקושי להירדם או ההתעוררויות במהלך הלילה ולפנות בוקר הוכרו רשמית כהפרעת שינה לכל דבר.

לפי מחקרים שונים, בין 70%-90% מהנשים מתלוננות על עייפות ועל קשיי שינה במהלך ההריון, במיוחד בתחילתו (שליש 1) ובאמצעו (שליש 3).

חשוב לציין כי גם מי שלא סבלה כלל מהפרעות שינה קודם לכן, עלולה בסבירות גבוהה לסבול מחוסר שינה בתחילת ההריון.

איך נראים תסמינים של קשיי שינה בהריון?

נדודי שינה בהריון מתאפיינים שונה אצל כל אחת, אך ההתבטאויות העיקריות הן קושי להירדם, התעוררות לאורך הלילה, שינה לא רציפה, שינה חסרה ויקיצה מוקדמת.

מאפיינים נוספים הנקשרים גם הם להפרעות שינה בהריון הם בחילות, צרבות, קושי למצוא מנח שינה נוח, צורך במתן שתן באופן תכוף, תחושה של כובד, כאבי גב תחתון, כאבי רגליים ועוד.

השלכות של הפרעות שינה קשות בהריון

חשוב להבהיר כי לעומת אנשים הסובלים מהפרעות שינה באופן רגיל, נשים בהריון אשר זקוקות למאגרי כוח כדי לספק את צורכי העובר הגדל בתוכן – עלולות לחוות השפעות חמורות יותר עקב הפרעות שינה קשות לאורך זמן.

מחקר שבדק נשים הריוניות עם הפרעות שינה שבסיסן בקשיי נשימה, הראה קשר בין ההפרעה ובין התפתחות של רעלת הריון. מחקר אחר שבדק נשים שסבלו מחוסר בשינה לאורך תקופה ארוכה של ההריון מצא סיכוי גבוה יותר לעבור לידה בניתוח קיסרי.

כמו כן, מלבד הסיכון הבריאותי לאם ולעובר, חוסר ממושך בשינה או שינה לא מיטבית עבור אישה בהריון הסובלת גם כך מכאבים ומקשיים שונים, עלולים להחמיר משמעותית את איכות חייה, מצב רוחה ויחסיה עם הסביבה. כך, האישה ההריונית עלולה לפתח תסמיני חרדה, מתח נפשי ודיכאון שיקשו עליה לתפקד באופן יומיומי.

הפרעות שינה בהריון תמונה

כיצד מתמודדים עם שינה לא רציפה בהריון?

הטיפול בהפרעות שינה בהריון הוא על פי רוב אלטרנטיבי, כלומר אינו מבוסס תרופות. הסיבה לכך היא שטיפול תרופתי אינו מומלץ ולעיתים אסור בהריון מכיוון שיש סיכון לפגיעה בעובר.

איך אפשר בכל זאת להתמודד עם בעיות השינה בהריון? אלו ההמלצות המועדפות:

* לסגל שגרת שינה מסודרת, לא להישאר ערים עד אמצע הלילה או להישאר לישון עד מאוחר, להקפיד על זמנים קבועים ולנסות להרגיל את הגוף להתעייף כשמגיעה שעת השינה – כלומר לא לבצע פעילות ממריצה כשעתיים לפחות טרם השינה.

* בהריון תנוחת השינה המומלצת היא על צד שמאל, זאת כדי לשפר את העברת הדם והחומרים המזינים לרחם הממוקם בצד שמאל של הגוף וממנו לעובר. ניתן אף להקל על כאבים בגב התחתון בתנוחה זו כשממקמים כרית מאחורי הגב שעליה הגוף נשען והברכיים כפופות קדימה.

* כדי להקל על השינה על הצד – למי שרגילה לישון בצורה אחרת ועקב כך מתקשה להירדם – ניתן למקם כרית נוספת בין הירכיים מה שיוצר מקום עבור הבטן ומרווח נוח יותר.

* כדי לקצר נדודי שינה בזמן התרחשותם, חשוב לא להתעקש מדי ולהישאר במיטה באופן ממושך, אלא לקום, להתפנות, לשתות מים ואפילו לבצע פעילות קצרה במשך 20-40 דקות, כמו קריאת ספר, שמיעת מוזיקה או כל דבר מרגיע אחר שעשוי לעייף את הגוף.

תזונה נכונה - מפתח לטיפול בחוסר שינה בהריון

מפתיע, אך לתזונה יש השפעה על הפרעות שינה אצל נשים בהריון. למשל, שתיית נוזלים מרובה במהלך היום הוכחה ככזו שמסייעת לשינה טובה יותר.

כמו כן, הקפדה על תזונה נטולת חומציות, שומניות או חריפות, בייחוד בזמן הסמוך לשינה, תפחית את הסיכוי לצרבות שגם הן משפיעות על איכות השינה.

כמו כן, חשוב לצרוך ויטמינים הכוללים ברזל, ויטמין C וחומצה פולית, זאת כדי להבטיח לא רק את הרכיבים המזינים לעובר, אלא גם את תפקוד זרימת הדם לגפיים שמאפיינת גם היא שינה חסרת מנוחה בזמן ההריון.

אם הפרעות השינה ממשיכות למרות ההקפדה על תזונה ולמרות הניסיונות להטמיע שגרת שינה באופן עצמאי, ניתן לפנות לגורם מקצועי, לעבור בדיקה במעבדת שינה ולקבל פתרונות מותאמים אישית כדי שתקופת ההיריון תעבור ללא קשיי שינה נוספים.

רוצה לקרוא יותר על דרכי טיפול אלטרנטיביות בהפרעות שינה? אפשר לקבל את כל המידע בעמוד נדודי שינה טיפול טבעי במדריך הישראלי להפרעות שינה.

רוצה לקרוא עוד על שיטות טיפול בבעיות שינה בהריון?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>