הפרעות שינה אצל קשישים

חיפשת מידע מקצועי בנושא הפרעות שינה בגיל השלישי?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

הפרעות שינה אצל קשישים איור

מהן הפרעות שינה בגיל השלישי?

הפרעות שינה הן בעיות שינה כרוניות, החוזרות ברציפות לפחות 3 פעמים בשבוע ולמשך 3 חודשים לפחות, אצל הגיל השלישי אשר מוגדר מעל 65.

לפי הסטטיסטיקה המקובלת, הפרעות שינה מוערכות בכלל האוכלוסייה בכ-15% בממוצע, בזמן שבקרב הגיל השלישי הן עומדות על 30% לפחות. כמו כן, נשים מועדות יותר לסבול מקשיי שינה מאשר גברים.

מדוע סובלים יותר מקשיי שינה בגיל השלישי? מבנה השינה משתנה לאורך חיינו, החל מהינקות, דרך הבגרות ועד לזקנה. בגילאי 65 ויותר, השינה באופן טבעי מאופיינת בצורה פחות מיטבית מאשר בשנות הבגרות.

זה אומר שקשישים נוטים להתקשות לשמור על שינה רציפה לאורך זמן, הולכים לישון ומתעוררים מוקדם יותר, מה שאומר שהם ישנים פחות שעות באופן כללי.

יתר על כן, תחלואי הגוף המתגברים עם הגיל גם הם מוסיפים לקשיי שינה, והירידה באיכות השינה בתורה מגבירה את תחלואי הגוף, כך שישנו מעגל שמזין את עצמו.

אף על פי שקשיי שינה הם טבעיים לגיל השלישי, אין זה אומר שיש להשלים איתם, במיוחד אם יש הפרעה משמעותית לחיי היום יום, והחמרה של מחלות גוף ונפש כתוצאה מכך.

גורמים עיקריים המובילים להפרעות שינה בגיל הזהב

כיצד נדע אילו גורמים באורח החיים המזדקן הם שמשפיעים על הפרעות השינה? אז למעשה ישנו מספר גדול של גורמים שיכולים להיות משולבים זה בזה:

* שגרה אפורה – סדר יום ללא פעילות גופנית, בתוך מקום סגור ומיעוט חשיפה לשמש, ללא גירויים המאתגרים את המוח.

* שגרה שאינה מעודדת שינה – שעות שינה לא סדירות, ארוחות גדולות בלילה לרבות צריכת אלכוהול או קפאין בשעות הערב ועוד.

* כאבים גופניים – מי שסובל מכאבים פיזיים, כנראה יתקשה לישון זמן רב, במיוחד שבשינה הגוף הופך נוקשה וכואב אפילו יותר.

* מחלות רקע – מחלות פנימיות כמו בדרכי העיכול, מחלות ריאה, מחלות לב ומחלות נוירולוגיות יכולות גם להקשות על השינה.

* תחלואי זקנה – הצורך להתפנות פעמים רבות במהלך הלילה יכול להעיר משינה ולהפריע לרצף השינה התקין.

* תרופות – ישנן תרופות מסוימות אשר עלולות להשפיע על השינה ולגרום לה להיות פחות מיטיבה, כמו למשל תרופות נגד דיכאון.

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה ובעיות שינה אצל קשישים

גורם שכיח אצל זקנים להפרעות שינה הוא תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (Restless legs syndrome) אשר מופיעה ב-30% מהקשישים בגילאי יותר מ-65. ההפרעה שכיחה יותר אצל נשים.

מדובר בתנועות וקפיצות של הרגל בזמן שינה, מה שגורם להתעוררות במהלך השינה ולהפרעה שלה. זה קורה לעיתים בליווי של תחושת נימול, כאב מציק או תחושה רדומה ברגליים. לעיתים התנועה היא בלתי רצונית ובלתי נשלטת.

אבחון התסמונת חשוב מכיוון שיש לטפל בה ישירות כדי להביא להטבה במצב הפרעות השינה. הטיפול הנפוץ היום הוא באמצעות תרופות, חלקן בעלות מאפיינים דומים לתרופות לפרקינסון.

הפרעות שינה אצל קשישים תמונה

דום נשימה בשינה וקשיי שינה בגיל השלישי

גורם שכיח נוסף המוביל להפרעות שינה אצל בני הגיל השלישי הוא דום נשימה בשינה (Obstructive sleep apnea), כאשר רוב מי שסובלים ממנו הם גברים בעלי עודף משקל.

מדובר בהפסקות נשימה קצרות אשר משפיעות על הגוף וגורמות להתעוררות, בעיקר בשל מצוקת הגוף שצריך לנשום באופן יעיל ועושה זאת כשאינו שכוב או ישן.

אבחון התסמונת נעשה לרוב בשל תלונה על מתן שתן מוגבר בשעות הלילה, שינה לא רציפה ולא מספקת וכן נחירות. הטיפול הנפוץ הוא שימוש בעזרים המאפשרים מעבר אוויר חופשי בלוע הפה וירידה משמעותית במשקל.

מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם הפרעות שינה בגיל מבוגר?

כל עוד לא מדובר בהפרעות שינה הנגרמות עקב מצב רפואי, פיזי או נפשי, כפי שצוין קודם לכן, ניתן לנסות טיפול עצמי בהפרעות שינה אצל קשישים.

גם אם מדובר במצב רפואי, ניתן לשלב שגרת שינה נכונה לפי ההמלצות הבאות:

* תכנון של השינה ושמירה על זמני שינה קבועים
* סדר יום פעלתני, כולל יציאה מחוץ לבית
* הכנת אזור השינה והסרת הסחות ומפריעים
* לבישת בגדי שינה נוחים ומאווררים
* ללא שתיית קפאין או אלכוהול לפני השינה
* ללא ארוחות גדולות ומאכלים חריפים לפני השינה
* התרוקנות בשירותים ממש לפני שהולכים לישון

כמו כן, ניתן להיעזר באופן חיצוני בשיטות הרפיה שונות כמו מוזיקה מרגיעה, הקלטות של דמיון מודרך או אפילו כיסוי עיניים אם הוא עוזר לשמירה על שינה רציפה.

אבחון וטיפול מומלץ בהפרעות שינה אצל קשישים

כשמדובר בקשיי שינה בגיל הזהב, תחילה יש לשלול גורמים אחרים או נוספים שבעיות השינה הן סימפטומים שלהם, כמו מצבים רפואיים ונפשיים. אם נשללו סיבות אחרות, ניתן להגיע למעבדת שינה כדי לבדוק לעומק את המצב.

חשוב לזכור שהגיל המבוגר כשלעצמו הוא סיבה מספקת להרעת השינה, וניתן לנקוט בשיטות טיפול טבעי בהפרעות שינה או בדרכי התמודדות עצמית לפני שהולכים לרופא שממליץ על נטילת כדורים מכל סוג.

כמו כן, קיימים מטפלים אלטרנטיביים שיוכלו לסייע במגוון דרכים, החל מטיפולי מגע, דרך התאמת תכשירים טבעיים ועד טיפולי נפש והדרכה מורכבים יותר כדי להיטיב את השינה.

רוצה לקרוא עוד על שיטות טיפול בהפרעות שינה אצל קשישים?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>