נדודי שינה - טיפול טבעי

חיפשת מידע מקצועי בנושא טיפול טבעי לנדודי שינה?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

נדודי שינה טיפול טבעי איור

הפרעות שינה - טיפול טבעי

בעולם שבו יותר משליש מהאנשים בחברה המערבית מדווחים על בעיות שינה, הצורך למצוא פתרון לתופעה הופך דחוף יותר ויותר.

לא פלא, השינה משפיעה על תפקוד היומיום שלנו, על מצב הרוח ועל היכולת שלנו להתרכז ולהפיק את המיטב בזמן שאנו ערים.

זאת ועוד, מחקרים הראו כי הפרעת שינה כרונית גורמת לנזקים בהתפתחות הקוגניטיבית של המוח וכן בהתפתחות הפיזיולוגית של מערכות הגוף.

עם המודעות ההולכת וגוברת לדרכי טיפול אלטרנטיביות, רבים מחפשים היום טיפול טבעי לנדודי שינה, כזה שלא דורש תרופות או מעורבות של אנשי מקצוע.

עם זאת, חשוב לומר כי במקרים קשים של חוסר שינה טיפול טבעי עלול להיות לא מספק, ולכן מומלץ להתייעץ עם מומחה ולקבל תוכנית טיפולית מותאמת, בין אם רפואית או אלטרנטיבית.

צמחי מרפא כפתרון טבעי לבעיות שינה

צמחי מרפא שמסייעים לשינה ניתן להשיג בחנויות טבע במגוון רחב של צורות: כמוסות, תמציות, חליטות תה ועוד. חשוב לוודא את ריכוז הצמח כדי שהתכונות החיוביות שבו יוכלו להשפיע באופן מיטבי.

* ולריאן – אחד מצמחי המרפא הפופולריים בטיפול בקשיי הירדמות אצל ילדים ומבוגרים כאחד, משום שהוא לא רק ידוע כמשפר את איכות השינה כשלעצמה אלא גם כמסייע להירדם במהירות ובקלות.

* פסיפלורה – כמובן שאנו מכירים את הפסיפלורה כפרי מתוק ואקזוטי, אך התמצית הטבעית שלה כצמח מרפא עשויה לסייע למי שסובלים מהתעוררויות רבות לאורך הלילה ומשינה לא רציפה.

* כשות – צמח שפרחיו משמשים לייצור בירה והתמצית הטבעית שלו משמשת כסם הרגעה בזמן חרדה. צמח המרפא מסייע בהרפיה ולכן גם יעיל לנדודי שינה. עם זאת, הוא אסור לשימוש לפעוטות ולנשים בהריון.

* פרג קליפורניה – צמח המשפר את אופן ההירדמות וגם מיטיב את השינה עצמה. גם הוא יעיל במקרים של חרדה, ומכיוון שהוא עדין ונטול סטרואידים (לעומת הכשות למשל) ניתן לתת אותו גם לילדים.

* חסת הבר – צמא מרפא נוסף המשמש בהרגעה של חרדה, היפראקטיביות וחוסר מנוחה. כמו כן, יש לו יתרונות בשיכוך כאבי פרקים או שרירים ולכן יעיל גם מול תופעת "הרגליים חסרות המנוחה" הגורמת לנדודי שינה.

כאמור, צמחי מרפא רבים נוספים משמשים עבור טיפול טבעי בהפרעות שינה, אך למרות תכונותיהם החיוביות הטבעיות, יש לזכור כי גם מה שטבעי עלול להזיק לגוף – ולכן כדאי להיוועץ באיש מקצוע לפני נטילה עצמאית של צמח מרפא.

תזונה מיטיבה כטיפול טבעי לנדודי שינה - מערכת העצבים

למזון שאנחנו צורכים יש השפעה ניכרת על התפקוד שלנו וכן, גם על השינה שלנו. תזונה מאוזנת עשויה לשפר את פעילות מערכת העצבים וכך להביא לשינה רגועה יותר, נטולת לחצים ומתחים.

כדי לשפר את תפקוד מערכת העצבים, חשוב להעשיר את התפריט עם מאכלים המכילים ויטמינים כמו ויטמין B וויטמין K, חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 וגם פחמימות מורכבות שמזינות את הגוף.

נדודי שינה טיפול טבעי תמונה

תזונה מיטיבה כטיפול טבעי לנדודי שינה - מערכת העיכול

גם לתפקוד מערכת העיכול יש חשיבות מכיוון ששינה קטועה עלולה להפר את המאזן של חיידקי המעי – ואילו חוסר איזון ב"מעגל קסמים" מוביל לשינה קטועה וקשיי הירדמות.

כדי לסייע למערכת העיכול להחזיר לעצמה את האיזון המיקרו-ביוטי של החיידקים במעי, יש להקפיד על תזונה בריאה של ירקות, פירות וקטניות.

ניתן גם ליטול תוספים פרוביוטיים, או לצרוך מאכלים שתססו בתהליך ההכנה שלהם ומכילים חיידקים פרוביוטיים כמו יוגורט, לחם מחמצת, כרוב כבוש או ירקות מוחמצים אחרים.

ארומתרפיה - שימוש בשמנים אתריים כטיפול טבעי בהפרעות שינה

בדומה לצמחי מרפא, ישנן תמציות טבעיות שהריח שלהן בלבד – ללא הכנסתן לגוף – עשוי להועיל ולהקל על קשיי שינה.

זה נובע מעצם העובדה שלריחות מסוימים יש השפעה מרגיעה על המוח ועל המחשבות, כך שהם מעודדים שינה ופותרים קשיי הירדמות.

שמן אתרי הוא למעשה תמצית טבעית של צמח מסוים או של מגוון צמחים, וניתן למרוח אותו על העור, לטפטף מספר טיפות על הכרית או המצעים ואפילו להשתמש במפיץ ריחות ייעודי כדי שהריח יישאר בחדר לאורך כל הלילה.

שמנים אתריים מתמציות טבעיות שנטען כי הם מסייעים לשינה הם למשל לבנדר, מיורן, קמומיל ונרולי.

היית רוצה לקרוא על דרכי טיפול נוספות המתאימות להפרעות שינה קשות יותר? אפשר למצוא מידע מקצועי בנושא בעמוד טיפול בהפרעות שינה במדריך הישראלי להפרעות שינה.

רוצה לקרוא עוד על סוגי הפרעות שינה?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>