הפרעות שינה אצל תינוקות

חיפשת מידע מקצועי בנושא הפרעות שינה אצל תינוקות?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

הפרעות שינה אצל תינוקות איור

מה זה הפרעות שינה של תינוקות?

קשיי שינה בקרב תינוקות ופעוטות עד גיל 5 נפוצים אצל כ-20% עד 30% מהאוכלוסייה, כשהביטוי העיקרי של הפרעת השינה הוא קושי להירדם כמו גם אי שינה רציפה והתעוררויות מרובות לאורך הלילה.

חשוב להבין שהתעוררות כשלעצמה אינה חריגה או נחשבת להפרעת שינה. באופן טבעי תינוקות, כמו גם מבוגרים, מתעוררים בסיום מחזורי שינה לאורך הלילה, אך החזרה שלהם לשינה היא קלה ומהירה.

לעומת זאת, אם לאחר ההתעוררות הקצרה התינוק אינו מצליח לחזור ולהירדם ללא עזרה, זו כבר נחשבת הפרעת שינה, והדבר עלול להשפיע בצורה שלילית הן עליו והן על ההורים או המטפלים בו.

כמה זמן תינוקות אמורים לישון?

אף על פי שבחודשיהם הראשונים תינוקות מתעוררים לפעמים גם כל 3 שעות, בגיל חצי שנה, רוב התינוקות יכולים לישון אפילו חמש שעות ברציפות, זאת בנוסף לזמני תנומה קצרים במהלך היום.

בחודשים הראשונים, לרוב 4-6 חודשים, תינוקות רק מתחילים לפתח את השעון הביולוגי המשפיע על זמני ערות ושינה. מכיוון שכך, מוטלת על ההורים או המטפלים האחריות לוודא שהתינוק ישן מספיק לאורך היממה, גם אם הוא נרדם באמצע היום או רעב במהלך הלילה.

אז כמה זמן תינוקות אמורים לישון? לפי ארגון השינה הלאומי של ארה"ב (National Sleep Foundation), זמן השינה הרצוי אצל תינוקות עד גיל 3 חודשים הוא בין 11 ל-19 שעות ביממה, כאשר מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה משך השינה יורד מעט ל 10-18 שעות ביממה, ובגילאי שנה ושנתיים הוא 9-16 שעות ביממה בלבד.

מאפייני בעיות שינה לתינוקות

הפרעות שינה לתינוקות מתבטאות בקושי הירדמות או בהתעוררויות של יותר מפעמיים בלילה אחד, כאשר התינוק לא מצליח להירדם לבד לאחר ההתעוררות. כלומר שההירדמות, אם בתחילת השינה ואם באמצעה, נעשית בעיקר במעורבות של הורה או מטפל.

מה מאפייניהם של קשיי השינה ומדוע הם נגרמים? סיבה נפוצה להתעוררות בלילה ולקשיי שינה בין גילאי 18 חודשים ועד גילאי 3-4 שנים, היא סיוטים וחלומות רעים. גורמים סביבתיים נוספים שאינם תלויים בילד עלולים להיות רעב, צמא, אי נוחות עקב חום או קור, תסכול מאי-יכולת להירדם, פחד, שעמום וכו'.

כמו כן, ייתכנו סיבות רפואיות ובריאותיות להפרעות שינה אצל תינוקות, כמו בעיות בדרכי הנשימה, כאב בטן (למשל עקב גזים, מה שנפוץ מאוד אצל תינוקות ופעוטות, או עקב רגישות לחלב), כאבים בצמיחת שיניים, כאבי אוזניים כתוצאה מדלקת ועוד.

הפרעות שינה אצל תינוקות תמונה

השלכות של הפרעות שינה בתינוקות

באופן מובן מאליו, ההשלכה הישירה של בעיות שינה אצל תינוקות היא עייפות וישנוניות, כשאלו יכולים להתבטא או באדישות ובאפתיות (חוסר תגובתיות) או דווקא בפעילות מוגברת, חוסר שקט, קולניות, בכי וכן הלאה.

מחקרים הראו כי תינוקות שסבלו לאורך זמן מהפרעות שינה, הציגו התנהגות של רגישות יתר, תובענות, גחמנות, קושי בריכוז, התפרצויות של זעם ואף קושי בהסתגלות לשינויים.

קשיי שינה אצל תינוקות - איך מתמודדים?

ההמלצה הראשונית להורים או מטפלים אשר נאלצים להתמודד עם תינוק הסובל מהפרעות שינה, הוא שינוי שגרת השינה של התינוק וכן סיוע בפיתוח יכולת עצמאית להירדם.

כיצד משנים את שגרת השינה של התינוק? באמצעות הטמעת הרגלים מיטיבים הקשורים להליך ההשכבה, מה שבאופן טבעי נשלט באמצעות ההורה או המטפל.

למשל: האם מקלחים את התינוק לפני השינה? האם מאכילים אותו, באיזו כמות וכמה זמן לפני השינה? האם נשארים איתו עד שהוא נרדם לחלוטין וכך הוא מתרגל לנוכחות נוספת בתהליך ההשכבה לישון?

המלצה גורפת בהקשר זה היא לתת לתינוק להירדם לבד ללא נוכחות הורית, כלומר להשאיר אותו במיטה כשהוא עייף ולפני שהוא נרדם, כך שיוכל ללמד את עצמו כיצד להירדם ולא יתרגל לכך שמישהו מרגיע אותו כשהוא פסיבי בתהליך.

יש לזכור שהטמעת הרגלים היא לא תהליך קצר, וכדי להשריש את שגרת השינה החיובית של התינוק, יש לנקוט באופן ההתנהגות במשך 7-14 ימים לפחות כדי לצפות לתוצאות חיוביות.

טיפול בהפרעות שינה אצל תינוקות

בנוסף לשינוי שגרת השינה והגורמים הסביבתיים המצויים בשליטת ההורים והמטפלים, ישנם טיפולים בקשיי שינה אצל תינוקות ופעוטות הכוללים התערבות רפואית, בין אם דרך תרופות או דרך תכשירים טבעיים.

בכל מקרה כאשר מדובר בתינוקות רכים מומלץ להיעזר באנשי מקצוע, כמו יועצת שינה מקצועית אשר תתאים דרך פעולה טיפולית עבור הילד, וכן תסייע להורה להטמיע כלים לשגרת שינה בריאה.

מעניין אתכם לקרוא על הפרעות שינה בגילאים מאוחרים אצל ילדים ונוער? תוכלו למצוא את המידע הדרוש בעמוד הפרעות שינה אצל ילדים במדריך הישראלי להפרעות שינה.

רוצה לקרוא עוד על שיטות טיפול בבעיות שינה אצל תינוקות?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>