הפרעות שינה בצבא

חיפשת מידע מקצועי בנושא בעיות שינה בצבא?
המדריך הבא נכתב במיוחד עבורך.

הפרעות שינה בצבא איור

תופעת הפרעות שינה בקרב חיילים

השינה היא חלק גדול מחיינו, כשכמעט שליש מהזמן אנו ישנים, ויש לה חשיבות רבה לתפקוד התקין של הגוף והנפש. במהלך השינה יש פעילות של תיקון וצבירת כוחות, ריפוי הגוף וחיזוקו. השינה נועדה לאפשר לגוף ליצור מעין אתחול של המערכות לקראת היום הבא.

במאה ה-21 אנחנו חשופים יותר ויותר לחוסר שינה לאור שלל הגירויים, המטלות, הדאגות, הלחץ והצורך להספיק הכול. אדם מבוגר אמור לישון 8-6 שעות מדי לילה, אך מחסור בשינה או הפרעות שינה לאורך זמן עלולים לפגוע באיכות החיים וביכולת לתפקד באופן תקין. לא פעם אנו נחשפים למקרים של תאונות או בעיות שנגרמו על ידי אנשים שסבלו מעייפות ולא היו מרוכזים, ויש אנשים שהמצב הזה נמשך אצלם לאורך זמן ומצריך בירור וטיפול.

ההשפעה של הפרעות שינה בצבא

הפרעות שינה בצבא הן ביטוי כללי למגוון של בעיות הכוללות איכות שינה ירודה, חוסר ברציפות שינה, מחסור בשעות שינה, קשיים בהירדמות, יקיצות רבות והתעוררות מוקדמת מהרצוי ללא יכולת להירדם.

שינה לא מספיקה או שינה לא רציפה גורמת לעייפות במהלך היום, לחוסר ריכוז, עצבנות, קושי להתמקד ולבצע מטלות, חוסר אנרגיה ועוד. הפרעות שינה מערערות את המאזן הביולוגי ומשפיעות גם על התיאבון ועל מערכת העיכול.

מי עלול לסבול מבעיות שינה בצבא?

כיוון ששינה זקוקה לתנאים חיצוניים ופנימיים, ישנם שלבי חיים שבהם אנשים מועדים יותר לסבול מהפרעות בשינה. תינוקות קטנים זקוקים לזמן כדי לסגל שינה רצופה ולהתרגל לשעון ביולוגי תקין, ובחודשים הראשונים הם מתעוררים פעמים רבות לצרכים שונים. קשישים סובלים לא פעם מהפרעות בשינה בשל שינויים הורמונליים. גם נשים בהיריון נוטות לסבול ממגוון הפרעות שינה בהריון, אם כי מצב זה לרוב חולף עם הזמן.

בעיות שינה בצבא הן תופעה מוכרת שיש לה סיבות רבות, ואם היא נמשכת חשוב לבדוק את הסיבות ולטפל בכך. הריכוז הנדרש מחיילים בשירות צבאי הוא גבוה, ולהפרעות שינה בצבא עלולות להיות השלכות קשות.

סיבות לנדודי שינה בשירות הצבאי

חיילים המגיעים לצבא נתקלים בסביבה שונה מזו שאליה הורגלו בבית, הם נמצאים במקום שונה, לעיתים בשטח, עם אנשים נוספים באותו חדר ולפעמים לא ברמת ההיגיינה הדרושה להם. בנוסף, חיילים נמצאים לא פעם במצב נפשי של מתח, חרדה, דיכאון או קשיים שונים, והדבר יכול להשפיע על איכות השינה בשירות הצבאי.

תורנויות, פעילויות בלילה ורעשים שונים יכולים גם הם לפגום ברצף השינה, ולאורך זמן מצטברת עייפות המשפיעה על התפקוד במהלך היום. מצבים של נדודי שינה בצבא נפוצים למדי וניתנים לטיפול. יש צורך לבדוק שלא מדובר על סיבות רפואיות הגורמות לחייל להפרעות שינה בצבא, ואם מדובר על סיבות נפשיות חשוב למצוא לכך פתרון.

הפרעות שינה בצבא תמונה

התסמינים של הפרעות שינה בצבא

נדודי שינה (אינסומניה) או הפרעות שינה בצבא הם מצב שניתן לאבחן כאשר יש איכות שינה ירודה המתקיימת לפחות שלוש פעמים במהלך שבוע אחד לאורך זמן.

יקיצות מרובות, קושי להירדם, התעוררות מוקדמת הנמשכים על פני חודש ויותר מצריכים בדיקה של הסיבות וטיפול על פי הצורך.

ההמלצה הרשמית בצה"ל לגבי שעות שינה

הפקודה הצבאית הנוגעת למספר שעות השינה לחיילים שונתה בשנת 2020 משש שעות לשבע שעות, ועל גורמי הצבא לאפשר לחיילים שבע שעות שינה, אלא אם מדובר על פעילות חריגה. חיילים נדרשים להיות בפעילות גופנית ובריכוז המאפשר יכולות קוגניטיביות וגופניות.

כיוון שחיילים עוסקים בפעילות הכוללת כלי נשק חשוב שיהיו מרוכזים כדי למנוע תאונות. במקרים של בעיות שינה בצבא בקרב חיילים, ניתן לפנות לבירור רפואי של מומחי שינה ובמקרים מסוימים יכולה להיות לכך השלכה על הפרופיל הצבאי שלהם.

שיטות הטיפול בבעיות שינה בצבא

דרכי הטיפול בהפרעות שינה הן מגוונות ומותאמות לסוג הבעיה, לגורמים ולאדם עצמו. כדי להגיע לבירור הסיבות לנדודי השינה בצבא, חשוב להגיע לייעוץ מקצועי.

שיטות הטיפול יכולות לכלול תרופות שבדרך כלל משמשות להפרעות רגשיות כמו חרדות, דיכאון ומתח נפשי, כיוון שהן גורמות לרגיעה ולהרפיה המאפשרות שינה טובה ורצופה יותר. השימוש בכדורי שינה אינו מומלץ כיוון שהם בדרך כלל יוצרים התמכרות לאורך זמן ולכן מוגבלים בזמן השימוש.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נמצא יעיל בשיפור שגרת השינה בקרב הסובלים מהפרעות בשינה בצבא על ידי בחינה של הקשיים המובילים לנדודי השינה, תרגול טכניקות שונות להרפיה וקבלת כלים לשינוי ההתמודדות.

ישנן גם שיטות עצמיות וטבעיות לצורך טיפול בהפרעות שינה הכוללות כלים לרגיעה על ידי מדיטציה, דמיון מודרך, עיסוי, שינוי בהרגלי התזונה במהלך היום ועוד.

רוצה לקרוא עוד על שיטות טיפול בבעיות שינה בצבא?
מידע נוסף מחכה לך כאן >>